Från idé till produkt på en söndageftermiddag

Igår byggde jag en dinosaurie i Blender, skickade den till skrivaren och fick ut det gulligaste jag sett på länge. Ungefär så enkelt kändes det, förutom vid något tillfälle när jag svor över hur jag skulle få till bakbenen. Det har gått förvånansvärt snabbt att lära mig bygga 3d-modeller jag blir nöjd med i Blender. Det fanns ett par videotutorials som gav en bra introduktion i början, och sedan har jag bara provat mig fram i programmet. De guiderna jag tittade på verkar inte längre ligga uppe, men det finns många fler om man bara söker på Blender tutorials på YouTube. Blender är ett gratis program med full funktionalitet som kan användas istället för t.ex. 3Dsmax och Maya. Möjligheterna (och menyerna) är enorma, och det finns säkert ett par tusen saker jag skulle ha nytta av att kunna i Blender, men än så länge har jag klarat mig bra med en kub och de tre magiska små orden subdivision surface och boolean. Den här gången hade jag 3d-printing i åtanke redan när jag skissade en 2 cm stor dinosaurie på en pappersbit, så när jag väl kom till modellerandet såg jag t.ex. till att inte ha saker som stack ut eller lutade så mycket att jag skulle behöva använda support vid utskriften. Det gick som en dans. 3d-utskriven dinosaurie med taggar på ryggen skärmavbild av en ofärdig 3d-modell som börjar likna ett djur 3d-modell som är en liggande dinosaurie med taggar på ryggen och lång svans

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *