Toleranser och andra arbiträra vetenskaper

Att få saker att passa i varandra kan vara en utmaning när det kommer till 3d-printing. De halva millimetrarna du lämnat som spelrum mellan bitarna påverkas av om du skriver ut modellen ståendes eller liggandes på sidan, din layer height, hur många shells, din kalibrering av bottenplattan och definitivt beronde på vilken modell av skrivare du har. Förutom många små testkörningar är min främsta rekommendation ett set med små filar och en skalpell. Så kan du rädda din modell oavsett vilket humör skrivaren är på. Min första egna modell med passning led av grav optimism, och tog en bra stunds filande för att kunna sättas ihop. För att åtgärda misstaget i datormodellen skrev jag ut små bitar av endast passningen med olika inställningar, för att se vilken som fungerade bäst. Har du en stor modell du varken vill fila ner eller behöva skriva ut på nytt är detta något som kan vara bra att göra från första början. Det finns såklart tusen tabeller med ISO-standarder på håltoleranser och spel, men din 3D-skrivare har tyvärr inte gått samma tillverkningsteknik-kurs som du. Ett välfilat örhängesställ, och det passningstest jag skulle börjat med.ear3 passningsklossar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *